توجیه‌پذیری و تنظیم‌گری، دو گام مهم در جهت هوشمندسازی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات: اتصال‌پذیری، هوشمندسازی و مقاوم‌سازی صنایع در برابر حملات سایبری، یکی از حوزه‌های ضروری برای ارتقاء فناوری، رشد تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است

 دکتر کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در یادداشتی برای روزنامه جام‌جم اشاره کردند که اتصال‌پذیری، هوشمندسازی و مقاوم‌سازی صنایع در برابر حملات سایبری، یکی از حوزه‌های ضروری برای ارتقاء فناوری، رشد تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است. ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به عنوان بازوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در این حوزه از فناوری‌ها، حمایت، هم‌افزایی، به‌هم‌رسانی و توسعه همکاری‌ها بین بازیگران زیست‌بوم را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین رفع موانع توسعه فناوری در سطح سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری نیز از جمله دیگر ماموریت‌های ستاد خواهد بود.

 هوشمندسازی همواره به عنوان یکی از محورهای ضروری در برنامه‌های پنج‌ساله مورد توجه بوده است و اینکه همچنان شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این حوزه نیستیم معلول عوامل مختلفی است. اولا توسعه اتصال‌پذیری و هوشمندسازی مستلزم تسهیل‌گری و توسعه بازار از سوی نهادهای حاکمیتی و نیز ورود جدی صنایع بزرگ است. نکته حائز اهمیت در این فرآیند، تشویق و توجیه‌پذیر کردن هوشمندسازی برای صنایع و بخش خصوصی است. خوشبختانه با وجود توسعه زیست‌بوم ارتباطات و اتصال‌پذیری در حوزه هوشمندسازی، ظرفیت بالایی در سمت عرضه و برآورده ساختن نیازمندی‌های هوشمندسازی فراهم شده است و در این شرایط بهترین عامل تقویت و احیای این ظرفیت، تحریک بخش تقاضا است، که باید از سوی نهادهای سیاست‌گذاری به جد دنبال شود.


 موضوع مهم دیگر در حوزه هوشمندسازی که اهمیتی کمتر از تحریک بخش تقاضا ندارد، تنظیم‌گری است. لازم است در سطح قانون‌گذاری و تنظیم مقررات، اولا مسائل هوشمندسازی به رسمیت شناخته شده و قوانین مرتبط با هدف رگولاتوری اینترنت اشیا و نیز توسعه زیرساخت ارتباطی هوشمندسازی به تصویب و اجرا برسد. توسعه زیرساخت شبکه‌های خصوصی ارتباطی و نیز آزادسازی باندهای فرکانسی مناسب برای هوشمندسازی از جمله این موضوعات هستند. با اقدام موثر در راستای حل مسائل فوق، مسیر توسعه فناوری‌ها در حوزه اتصال‌پذیری و هوشمندسازی بسیار هموار خواهد بود.


 

//isti.ir/Zojx